Voor liefhebbers van benzineslurpers worden komend jaar de duimschroeven verder aangedraaid. Zo komen minder leaseauto’s in aanmerking voor een lage bijtellingscategorie en wordt de BPM voortaan uitsluitend berekend op basis van de CO2-uitstoot.
De vervuiler betaalt. Via allerlei fiscale maatregelen probeert de overheid
automobilisten te stimuleren benzineslurpers te mijden en te kiezen voor een
auto met een lage CO2-uitstoot.
Komend jaar komt daar nog een schepje bovenop. Zo worden uitstootnormen voor
de bijtelling van leaseauto’s aangescherpt, waardoor leaserijders moeilijker
een auto zullen vinden die in een lagere bijtellingscategorie valt. Verder
wordt de BPM vanaf komend jaar uitsluitend berekend op basis van de
CO2-uitstoot, in plaats van de catalogusprijs. Hoe ziet 2013 eruit voor de
automobilist en de treinreiziger?
Motorrijtuigenbelasting
De tarieven van de motorrijtuigenbelasting (MRB) worden aangepast aan de
inflatie. Ze zullen met 2,2 procent omhoog gaan.
Motor rijden wordt wederom duurder. De MRB voor motorrijders gaat met 12
procent omhoog, na de stijging met 6 procent vorig jaar. Het tarief komt dan
uit op 23,24 euro.
Zeer zuinige auto's
2013 is het laatste jaar waarin eigenaren van zeer zuinige auto's worden
vrijgesteld van MRB. Om voor deze vrijstelling in aanmerking te komen, mag
je auto een CO2-uitstoot hebben van maximaal 110 gram per kilometer (voor
benzineauto's) of 95 gram per kilometer (dieselauto's).
Vanaf 2014 vervalt dit fiscale voordeel. Dan zal de motorrijtuigenbelasting
alleen nog gebaseerd zijn op gewicht, brandstofsoort en provinciale opcenten.
Alleen auto's met een CO2-uitstoot die niet boven de 50 gram per kilometer
uitkomt, blijven tot en met 2015 vrijgesteld van MRB. Deze vrijstelling is
bedoeld om de ontwikkeling en aanschaf van de nieuwe generatie zeer zuinige
auto’s te stimuleren.
BPM
Voor personenauto's wordt vanaf 2013 de aanschafbelasting (BPM) uitsluitend
berekend op basis van de CO2-uitstoot. De catalogusprijs speelt hierbij dan
geen enkele rol meer. De CO2-grenzen in de BPM worden jaarlijks aangescherpt
en aangepast aan de inflatie.
Er blijft een vrijstelling bestaan voor de meest zuinige auto’s. De
zuinigheidsgrens hiervoor wordt voor benzineauto's verlaagd naar 95 gram per
kilometer en voor dieselauto's naar 88 gram per kilometer.
De komende jaren groeien de CO2-grenzen voor benzine- en dieselauto's langzaam
naar elkaar toe. Vanaf 2015 wordt er geen onderscheid meer gemaakt, en
gelden in de BPM voor benzine- en dieselauto's dezelfde CO2-grenzen en
-tarieven.
Let wel: de CO2-grondslag voor de berekening van de BPM geldt alleen voor
personenauto's. Voor bestelauto's, motoren en kampeerauto's blijft de
catalogusprijs leidend.
Euro-6 dieselpersonenauto's
Voor Euro-6 dieselpersonenauto's geldt komend jaar een korting op de BPM van
500 euro. Deze fiscale tegemoetkoming blijft bestaan tot 1 september 2015.
Dan wordt de Euro-6 norm verplicht.
Toeslag diesel
Op 1 juli vorig jaar heeft de vaste dieseltoeslag voor de BPM plaatsgemaakt
voor een CO2-afhankelijke dieseltoeslag. Deze toeslag gaat op 1 januari
omhoog. Dieselauto's met een uitstoot van meer dan 70 gram per kilometer
moeten straks voor elke gram CO2-uitstoot boven deze grens 56,13 euro extra
betalen. Nu is dat nog 40,83 euro.
Elektrische auto's
Nulemissie-auto's, zoals volledig elektrische auto's of waterstofauto's zijn
ook komend jaar vrijgesteld van BPM. Deze vrijstelling duurt nog tot 2018.
Leaseauto
Het wordt voor nieuwe leaseauto's in 2013 moeilijker om in een lage
bijtellingscategorie te vallen, want de regels worden verder aangescherpt.
Om nog in aanmerking te komen voor de bijtelling van 14 procent mag een
benzine-auto een maximale CO2-uitstoot hebben van 95 gram per kilometer. Nu
is dat nog 103 gram. Voor de bijtelling van 20 procent wordt de grens
verlaagd van 132 gram naar 124 gram.
Voor dieselauto's ligt de grens voor de 14 procent bijtelling op 88 gram per
kilometer (nu nog 92 gram) en voor het 20-procentstarief op 112 gram (tegen
114 gram nu).
Hogere boetes
Een aantal boetes gaat vanaf 1 januari met 2 procent omhoog, vanwege de
jaarlijkse indexering. Het gaat hierbij vooral om boetes voor
verkeersovertredingen, zoals het rijden door rood licht,
snelheidsovertredingen en het niet dragen van de autogordels. Maar dit geldt
ook voor diverse boetes voor overtredingen van plaatselijke verordeningen,
zoals voor wildplassen.
Trein
De tarieven voor treinkaartjes (enkele reis en dagretours in de tweede klas)
gaan vanaf januari met gemiddeld 2,34 procent omhoog. Ook voor het Dal Vrij-
en Altijd Vrij-abonnement moet je vanaf volgende week meer gaan betalen. De
tarieven van vijf abonnementen (Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Weekend Vrij,
Kids Vrij en het Voordeelurenabonnement) blijven onveranderd.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl